SEO

Hoger komen op google

Zoals een oude gezegde op internet luidt: “De beste plaats om een lijk te verbergen is pagina 2 van Google”

Als het gaat om de belangrijkste aandachtspunten die ervoor zorgen dat uw bedrijf groeit, wordt het niet belangrijker dan zoekmachineoptimalisatie (SEO). Een goede SEO-campagne is cruciaal voor het aantrekken van de waardevolle zoekresultaten en het webverkeer dat uw website nodig heeft om te slagen.

Waarschijnlijk weet u al hoe belangrijk het is om zo hoog mogelijk te scoren op een zoekmachine resultaten pagina (SERP). Wat u misschien nog niet weet, is hoe drastisch uw kansen om “clicks” aan te trekken dalen naarmate u verder van de top komt.

Maar liefst 95 procent van het zoekverkeer gaat naar de resultaten op de eerste pagina van Google en andere zoekmachines, dus pagina één maken is essentieel.

Het hangt ervan af. Een onderzoek naar 2 miljoen willekeurige zoekwoorden gemaakt door Ahrefs (in termen van hoe lang het duurt om op Google te ranken) vermeldt dat de gemiddelde top 10 rankingpagina’s 2+ jaar oud zijn, en degenen die op positie #1 staan zijn bijna 3 jaar oud . Slechts 6% lukt het om binnen 2 tot 6 maanden op de eerste pagina’s van Google staan en de andere 94% heeft nooit binnen een jaar de top 10 bereikt.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is meer een lang spel en als iemand u vertelt dat ze het snel kunnen krijgen, moet u daar voorzichtig mee zijn. Er is geen eenvoudige manier om dit te omzeilen; je moet blijven werken aan het organische verkeer om uw website in de zoekmachines te positioneren.

Hoewel het mogelijk is te betalen om op Google te verschijnen als advertentie, is dat alleen zolang u actieve, betaalde campagnes voert. Zodra u stopt met betalen, verdwijnt u ook meteen. Dit wordt ook wel SEA (Search Engine Advertising) genoemd. De hoogste bieder krijgt de bovenste (niet-organische) posities. Organische zoekresultaten worden op geen enkele manier beïnvloed door betaalde advertenties op Google.  Bij SEO draait alles om ‘organische’ rankings, die midden op de pagina met zoekresultaten verschijnen en niet gelabeld zijn als “ad”. Deze posities worden verdiend door middel van SEO (On-Page & Off-Page) strategieën. De meeste mensen ervaren echter ‘advertentieblindheid‘.  In eyetracking-onderzoeken is vastgesteld dat deelnemers meestal de advertentiegedeelte negeren, die bovenaan de Google-zoekresultaten wordt weergegeven. De helft van de clicks op advertenties is ook nog eens per ongeluk. Daarnaast bestaan er tegenwoordig browserextensies die die advertenties blokkeren. Daarom doet u er verstandig aan te investeren in SEO. Indien u een combinatie van beide methoden wenst, is dat bespreekbaar.