SEO

Hoger komen op google

Zoals een oude gezegde op internet luidt: “De beste plaats om een lijk te verbergen is pagina 2 van Google”

Als het gaat om de belangrijkste aandachtspunten die ervoor zorgen dat je bedrijf groeit, wordt het niet belangrijker dan zoekmachineoptimalisatie (SEO – Search Engine Optimization). Een goede SEO-campagne is cruciaal voor het aantrekken van de waardevolle zoekresultaten en het webverkeer dat je website nodig heeft om te slagen.

Waarschijnlijk weet je al hoe belangrijk het is om zo hoog mogelijk te scoren op een zoekmachine resultaten pagina (ook wel “SERP”). Wat je misschien nog niet weet, is hoe drastisch je kansen om “clicks” aan te trekken dalen naarmate je verder van de top komt.

Maar liefst 95% van het zoekverkeer gaat naar de resultaten op de eerste pagina van Google en andere zoekmachines, dus pagina één maken is essentieel.

Het hangt ervan af. Een onderzoek naar 2 miljoen willekeurige zoekwoorden gemaakt door Ahrefs (in termen van hoe lang het duurt om op Google te ranken) vermeldt dat de gemiddelde top 10 rankingpagina’s 2+ jaar oud zijn, en degenen die op positie #1 staan zijn bijna 3 jaar oud . Slechts 6% lukt het om binnen 2 tot 6 maanden op de eerste pagina’s van Google staan en de andere 94% heeft nooit binnen een jaar de top 10 bereikt.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is meer een lang spel en als iemand je vertelt dat ze het snel kunnen krijgen, moet je daar voorzichtig mee zijn. Er is geen eenvoudige manier om dit te omzeilen; je moet blijven werken aan het organische verkeer zoals dat heet om uw website in de zoekmachines te positioneren.

Hoewel het mogelijk is te betalen om op Google te verschijnen als advertentie, is dat alleen zolang je actieve, betaalde campagnes voert. Zodra je stopt met betalen, verdwijn je ook meteen. Dit wordt ook wel SEA (Search Engine Advertising) genoemd. De hoogste bieder krijgt de bovenste (niet-organische) posities. Dat herken je vast wel, ze hebben een “sponsored” label. Organische zoekresultaten worden op geen enkele manier beïnvloed door betaalde advertenties op Google.  Bij SEO draait alles om ‘organische’ rankings, die midden op de pagina met zoekresultaten verschijnen en niet gelabeld zijn als “ad”. Deze posities worden verdiend door middel van SEO (On-Page & Off-Page) strategieën. De meeste mensen ervaren overigens ‘advertentieblindheid‘.  In eyetracking-onderzoeken is vastgesteld dat deelnemers meestal de advertentiegedeelte negeren, die bovenaan de Google-zoekresultaten wordt weergegeven. Ze zien dat niet als betrouwbare nuttige bronnen. De helft van de clicks op die  advertenties is ook nog eens per ongeluk. Daarnaast bestaan er tegenwoordig browserextensies die die advertenties blokkeren. Daarom doe je er verstandig aan te investeren in SEO. Indien je een combinatie van beide methoden wenst, is dat bespreekbaar.